Jak prawidłowo dbać o swoją bieżnię?

Wielu z naszych klientów nurtuje właśnie to pytanie, jak powinno się najlepiej dbać o swój domowy sprzęt do ćwiczeń? Największą zagadką jest z reguły kwestia smarowania bieżni. Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym użytkownikiem bieżni, czy masz już doświadczenie z bieżniami – informacje zawarte w tym artykule na pewno Ci się przydadzą i ułatwią życie

Zacznijmy od odpowiedzenia na pytanie, po co w ogóle przejmować się konserwowaniem swojej bieżni? Czy to faktycznie jest potrzebne? Według nas, zdecydowanie tak. Jest to jedna z najistotniejszych kwestii przy użytkowaniu takiego sprzętu. Przy jakichkolwiek treningach, bardzo intensywnych czy też mniej, czas eksploatacji sprzętu się zmniejsza. Bieżnie, rowerki, orbitreki czy nawet lodówki, zmywarki, pralki, po prostu się zużywają. Niestety nie mamy na to wpływu. Mamy jednak wpływ na czas jaki służy nam nasza bieżnia. Aby jak najbardziej go wydłużyć i zapobiec skutkom zużywania się sprzętu, trzeba o niego dbać. Do jednych z takich działań możemy zaliczyć smarowanie deski bieżni i pasa biegowego. Niewystarczające smarowanie przyczynia się do szybszego zużywania się pasa, deski, a nawet silnika. Może też powodować zmniejszenie wytrzymałości naszej deski biegowej, co by ją naraziło na uszkodzenia mechaniczne, a tego byśmy nie chcieli..

Skoro już wiemy, że jest to czynność, którą koniecznie powinniśmy wykonywać, teraz odpowiedzmy sobie na pytanie, jak często? Tutaj oczywiście wchodzi w grę intensywność i częstotliwość naszych treningów. Zatem, częstotliwość smarowania zdecydowanie zależy od tego jak bardzo jesteśmy zapalonymi biegaczami. Zaleca się smarowanie:

• Mało intensywna eksploatacja (poniżej 3 godzin tygodniowo) – co 1,5 miesiące.

• Średnio intensywna eksploatacja (od 3 do 5 godzin tygodniowo) – co 1 miesiąc.

• Bardzo intensywna eksploatacja (powyżej 5 godzin tygodniowo) – co 14 dni lub częściej.

Pomyśleliśmy, że chcielibyście też wiedzieć jakie są sposoby aplikacji smaru do bieżni. My wyróżniamy trzy ze względu na modele jakie posiadamy w ofercie.

Pierwszym sposobem jest smarowanie manualne.

Krótka instrukcja manualnego smarowania:

  1. Odłączamy bieżnię od zasilania.
  2. Aplikując olej w płynie odchylamy dolną krawędź pasa, drugą rękę wsuwamy między deskę a pas i upuszczamy kilka kropel olejku po wewnętrznej stronie, ale sięgając również w głąb pasa.
  3. Aplikując olej w aerozolu, analogicznie, rozpylamy olejek wzdłuż krawędzi po wewnętrznej stronie pasa i w głębi.
  4. Tę samą czynność wykonujemy po drugiej stronie.
  5. Uważamy, aby nie nałożyć zbyt dużej ilości olejku – może to powodować ślizganie oraz brudzenie się komory, którą swoją drogą warto czasem odkurzyć, żeby kurz nie lepił się ze smarem.
  6. Podłączamy bieżnię do źródła zasilania i włączamy ją na średniej prędkości na ok. 5 minut, by olejek się równomiernie rozprowadził

 

Drugą metodą jest smarowanie półautomatyczne.

Smarowanie półautomatyczne oznacza, że w bieżni znajduje się system kanalików doprowadzonych bezpośrednio pod pas bieżni, który zakrapla olej.

Krótka instrukcja półautomatycznego smarowania:

  1. Podłączamy bieżnię do smarowania
  2. Włączamy bieżnię i ustawiamy prędkość obrotu pasa na minimalną wartość 0,8 km/h
  3. Odcinamy górną część aplikatora
  4. Zdejmujemy zatyczki znajdujące się w nóżkach bieżni po lewej i po prawej stronie (na pokrywie znajduje się wlew na olejek)
  5. Wprowadzamy ok. 10ml do każdego wlewu
  6. Ustawiamy prędkość na ok. 4-5km/h, by olejek się rozprowadził równomiernie

 

Ostatnim, naszym ulubionym, sposobem jest smarowanie automatycznie. Dlaczego? Otóż dlatego, że wymaga w zasadzie naszej zerowej ingerencji. Robi się samo! Automatyczne smarowanie macie zapewnione przy naszych modelach V800S oraz V850S. Jedyne co musimy zrobić w tym przypadku to po napełnieniu zbiorniczka sprawdzić czy deska jest nasmarowana – bieżnie dozują ten smar raz na jakiś czas. Tu sugerujemy pierwsze smarowanie zrobić ręcznie a potem już tylko sprawdzać raz na jakiś czas czy olejku ubywa lub czy deska jest lekko śliska.

Krótka instrukcja automatycznego smarowania:

  1. Odłączamy bieżnię od źródła zasilania.
  2. Otwieramy zatyczkę pojemnika na smar, która znajduje się na froncie pokrywy silnika.
  3. Następnie otwieramy butelkę z olejem silikonowym.
  4. Wlewamy zawartość butelki do otworu pojemnika na smar (nie więcej niż 90ml) – następnie zamykamy otwór.
  5. Upewniamy się, że olejek rozprowadził się prawidłowo.

Ważne, aby pamiętać o regularnym sprawdzaniu stanu nasmarowania bieżni. Dzięki temu pas będzie działał bez zarzutu i unikniemy tak zwanego „przedobrzenia” sprawy. Możemy to zrobić wsuwając rękę pod matę i przeciągając ją wzdłuż pomostu, możliwie jak najbliżej środka.

  1. Jeśli ręka pokryta jest delikatną warstwą środka smarującego oznacza to, że nie ma konieczności smarowania
  2. Jeśli powierzchnia sprawia wrażenie suchej, a twoja ręka jest czysta, jest to znak, że to czas zaaplikowania niewielkiej ilości środka smarującego.

 

O czym należy pamiętać? Przede wszystkim o odłączeniu bieżni od zasilania przez smarowaniem pasa, w zależności od tego jaki model posiadamy. Warto też wspomnieć o regulacji naprężenia pasa biegowego. Naprężenie pasa jest ustawiane fabrycznie, jednak w miarę jego eksploatacji może się naciągnąć i czasami poluzować. Przez to mata może się ślizgać co nie jest przyjemnym odczuciem i na pewno nie preferowanym efektem biegania. Regulowanie naprężenia maty jest nieodłącznym elementem konserwacji bieżni, całe szczęście nie jest to skomplikowany proces.

 

  1. Ustaw prędkość bieżni na ok 2-3 km/godz.
  2. Znajdź śruby regulujące znajdujące się na końcu bieżni.
  3. Za pomocą dostarczanego klucza do śrub ampulowych, dokręć obie śruby przekręcając je o 1 obrót, zgodnie z ruchem wskazówek zegara (czynność przedstawiona na poniższej grafice).
  4. Sprawdź ponownie naprężenie maty. Jeśli mata nadal się ślizga, powtórz krok 3
    Pamiętajcie też, że należy ustawić pozycję pasa na środku. Konserwacja sprzętu ściśle wiąże się z wykrywaniem usterek i błędów, co również jest istotne przy użytkowaniu bieżni. W tym celu na pewno należy się zapoznać z instrukcją, ale specjalnie dla Was przygotujemy wszystkie najważniejsze informacje dotyczące usterek oraz ustawiania pozycji pasa w kolejnym artykule!

2 comments

  1. ZBIGNIEW RZESZUTKO

    Jak uruchamia się wyświetlacz w dolnej części silnikowej

    1. Ekipa UrboGym

      Dzień dobry,
      Panie Zbigniewie, domyślamy się, że pyta Pan o model LIGHT lub FLIP (bo tylko te modele, na chwilę obecną posiadają taką opcje). Wyświetlacz ten uruchamia się samoczynnie w momencie, gdy ramiona bieżni są złożone.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wysyłka 24h

Oferujemy szybką i ubezpieczoną wysyłkę kurierską w 24h.

Zwroty

Bezpieczne zwroty do 14 dni od momentu otrzymania produktu.

Gwarancja

Bezproblemowa 2-letnia gwarancja na wszystkie produkty.

Bezpieczne Zakupy

Bezpieczeństwo zakupów gwarantowane przez Certyfikat SSL.